Mācītāja Oskara Laugaļa uzruna Gavēņa laikā. 03.2020.
Pārdomas
šajā laikā.
Visā
pasaulē cilvēki Gavēņa laiku pavada kā pārdomu un sagatavošanās laiku. Mēs
domājam par Jēzus upurējošo nāvi pie krusta un gatavojamies svinēt pasauli satricinošo,
dzīvi mainošo, prieku nesošo Augšāmcelšanos. Protams, šogad viss ir izvērties
citādāk, domājot par to vai vīruss paies garām vai nē.
Tradicionāli
mēs kā kristieši aizvadām Gavēni, pārbaudot sirdis, nožēlojot grēkus un
atsakoties no kaut kā mums svarīga, lai tā identificētos ar Jēzus upuri mūsu labā.
Kādam
teologam ir idejas par to, no kā mēs varētu atteikties Gavēņa laikā. No karstas
dušas vai mīkstiem matračiem vai gultām, jo mēs esam kļuvuši tik atkarīgi no
sava komforta. Tālāk viņš iesaka nelietot mūsu automašīnā esošo audioiekārtu,
jo mums ir nepieciešams vairāk klusa laika, lai saklausītu Dievu un pārbaudītu
mūsu sirdis. Tālāk viņš ierosina atteikties no Tv izklaides un filmām, jo mēs
bieži izmantojam izklaidi, lai apmulsinātu prātu vai tērētu laiku, ko varētu
izmantot labākiem mērķiem. Tad viņš ierosina neskatīties spogulī, jo tas
veicina iedomību un egocentrismu. Visbeidzot viņš ierosina atteikties no mūsu
TV tālvadības pults, jo mēs ienīstam atteikšanos no kontroles pār jebko.
Pagājušajā
gadā Twitter darbinieki atlasīja vairāk nekā 44 000 ierakstu, kas saistīti ar
vārdu “gavēnis”, lai atklātu vispopulārākās lietas, no kā cilvēki gatavi
atteikties Gavēņa laikā. Pieci populārākie ieraksti bija: sociālie tīkli,
piemēram, „Facebook” un „Instagram”; alkohols; „Twitter”-s; šokolāde, un, dīvainā
kārtā, piektā populārākā lieta, no kuras jāatsakās Gavēņa laikā, bija pats gavēnis.
Acīmredzot
ne visiem patīk sevis pašpārbaudes un upurēšanas ideja.
Gavēnis
ir neērts gadalaiks baznīcā. Domājams, ka tā tam arī jābūt. Gavēņa laiks mums
atgādina, cik ļoti grēks mūs šķir no Dieva un cik tālu Dievs ietu, lai
dziedinātu šo atšķirtību. Bībeles fragments par to, kā grēks ienāca pasaulē, kas
ir piemērots, šim laikam.
1.Mozus
2:15-17, 3:1-7 15 Un Kungs Dievs ņēma cilvēku un iemitināja viņu Ēdenes
dārzā, lai viņš to sargā un apstrādā. 16 Un Kungs Dievs pavēlēja
cilvēkam: “Ēd no visiem dārza kokiem, 17 bet no laba un ļauna
atzīšanas koka neēd! – Jo tai dienā, kad tu no tā ēdīsi, tu mirtin mirsi!” 1Bet čūska bija vismanīgākā no visiem lauka zvēriem, kurus Kungs Dievs bija
taisījis, un viņa teica sievai: “Vai tiešām Dievs sacīja: no visiem dārza
kokiem jūs nevarat ēst?” 2 Sieva teica čūskai: “Mēs varam ēst no
visiem dārza augļiem, 3 bet par tā koka augļiem, kas dārza vidū, Dievs
sacīja: neēdiet no tā un neaiztieciet to, citādi mirsiet!” 4 Bet
čūska teica sievai: “Mirt jūs nemirsiet, 5 jo Dievs zina, ka tai
dienā, kad jūs no tā ēdīsiet, jūsu acis atvērsies un jūs būsiet kā Dievs,
zināsiet, kas labs un kas ļauns!” 6 Un sieva redzēja, ka tas koks ir
labs, lai ēstu, ka tīkams acīm un kārojams prātam, un viņa ņēma tā augli un
ēda, un deva arī savam vīram, kas bija kopā ar viņu, un viņš ēda. 7
Un abiem atdarījās acis, un nu viņi zināja, ka ir kaili, un viņi sašuva vīģu
lapas un uztaisīja sev gurnautus.
1.
Mozus grāmatas 1. nodaļā Dievs rada Visumu kā gaismas un dzīvības, kārtības un
miera, auglības un skaistuma vietu. Tad uz kādas planētas šajā Visumā Dievs
cilvēku ievietoja skaistā dārzā ar visvisādu labu pārtiku. Dārzam bija jābūt
cilvēka mājām, drošības un nodrošinājuma vietai. Lai cilvēkam nevajadzētu klīst
kā izsalkušam klejotājam, kurš meklē pārtiku vai pajumti. Lai viņš nebūtu kā bēglis.
Izlasot
Radīšanas stāstu 1. Mozus grāmatā, pārsteidz, kā bēgļu bēdīgā situācija ir pilnīgā
pretstatā tam, ko Dievs paredzējis cilvēkam. Dievs nedomāja, ka mēs būsim bez
pajumtes, bezpalīdzīgi, neaizsargāti, meklējot līdzekļus, lai paliktu dzīvi.
Dievs paredzēja, ka mēs dzīvosim Viņa klātbūtnē un Viņa gādībā.
16Un Kungs Dievs pavēlēja cilvēkam: “Ēd no visiem dārza
kokiem, 17 bet no laba un ļauna atzīšanas koka neēd! – Jo tai dienā,
kad tu no tā ēdīsi, tu mirtin mirsi!”
Ko tad,
ja tu nekad agrāk nebūtu dzirdējis par Dievu, ja tev nebūtu Dieva jēdziena un
kāds tev lasītu 1. Mozus grāmatu 1 nodaļu līdz 2-ās nodaļas 15-am pantam - kā tu
raksturotu Dievu? Tas patiešām ir svarīgs jautājums. Mūsu uzskati par Dieva
raksturu ietekmē katru mūsu dzīves jomu, sākot no mūsu identitātes un mērķa
izjūtas līdz pat tam, kā mēs attiecamies pret ierobežojumiem COVID-19 dēļ, ciešanām
un nāvi.
Kāds
teologs ir teicis: “Mūsdienu cilvēku dzīvē vislielākā vajadzība ir atklāt
patieso Dieva identitāti... Ja ticīgie patiešām izprastu Dieva raksturu,
personību un dabu, tas mainītu viņu dzīves.” Ko tad no citētās Rakstu
vietas mācāmies par Dieva raksturu un dabu?
Pirmkārt,
Radīšanas stāsts mums atklāj Dieva labestību. Ja es nekad nebūtu dzirdējis par
Dievu, man nebūtu Dieva jēdziena un kāds man iepazīstinātu ar 1. Mozus grāmatas
pusotru nodaļu, es būtu satriekts par Dieva labestību. Vai jūs neredzat Dieva
labestību, veidojot šo skaisto, sakārtoto Visumu, kas piepildīts ar gaismu un
dzīvību? Vai jūs neredzat Dieva labestību, cilvēka radīšanā un vēl nodrošinot ar
bagātīgu pārtikas klāstu, paveicamu darbu un tuvām attiecībām ar Dievu?
Tas
atgādina stāstu par jauniesauktu karavīru kara laikā, kurš rakstīja savai mīļotajai.
Teksts bija šāds: “Es tevi mīlu. Es mīlu Tevi. Es mīlu Tevi. Toms." Telegrāfa
operators sacīja: “Dēls, to pašu maksājot vari nosūtīt vēl vienu vārdu.” Un
viņš uzlaboja savu vēstījumu: “Es tevi mīlu. Es mīlu Tevi. Es mīlu Tevi. Sirsnīgi,
Toms.”
Radīšanā
Dievs saka: “Es tevi mīlu. Es mīlu Tevi. Es mīlu Tevi."
Daudzi
no mums apliecina savu mīlestību pret Dievu: “Es mīlu tevi, es mīlu tevi, es
tevi mīlu”, bet, kad dzīves pārbaudījumi uznāk, mūsu nodošanās Dievam drīzāk
atgādina “sirsnīgu”(te man nāk prātā kolēģis, kurš sveicot, enerģiski krata
tavu roku un saka: ”Sveicu, sirsnīgi!”), nevis mīlestības pilnu. Ņemot vērā visu,
kā esam svētīti, mums vajadzētu būt pārņemtiem ar Dieva labestību.
Dītrihs
Bonhēfers bija vācu mācītājs, kurš Otrā pasaules kara laikā nostājās pret
nacistiem. 1943. gadā gestapo viņu arestēja un ieslodzīja koncentrācijas nometnē,
kur viņam tika izpildīts nāvessods. Neilgi pirms tam, Bonhēfers rakstīja
draugam vēstuli: “Nekad nešaubies, ka es ar pateicību un prieku dodos pa ceļu, pa
kuru mani ved. Mana līdzšinējā dzīve ir Dieva labestības pilna, un manus grēkus
sedz krustā sistā Kristus piedodošā mīlestība.” Tā rakstīja cilvēks, kuru gaidīja
nāvessods, bet viņš bija piepildīts ar pateicību un Dieva klātbūtnes apziņu.
Viņš uzticējās Dieva labestībai.
Ādama
un Ievas grēks dārzā sākās, kad viņi šaubījās par Dieva raksturu. Ar tikai
vienu jautājumu un vienu izaicinājumu čūska Ievas prātā spēja radīt šaubas par
Dieva labestību. “Vai tiešām Dievs sacīja: no
visiem dārza kokiem jūs nevarat ēst?” 2 Sieva teica čūskai: “Mēs
varam ēst no visiem dārza augļiem, 3 bet par tā koka augļiem, kas
dārza vidū, Dievs sacīja: neēdiet no tā un neaiztieciet to, citādi mirsiet!”
Un
tūdaļ sātans ieraudzīja iespēju: “Mirt jūs
nemirsiet”, sacīja čūska,
pretrunā Dieva teiktajam, „jo Dievs zina, ka tai
dienā, kad jūs no tā ēdīsiet, jūsu acis atvērsies un jūs būsiet kā Dievs,
zināsiet, kas labs un kas ļauns!”
Čūska
iedveš cilvēka prātā pārliecību par netaisnīgu Dievu. Dievs jums ir parādā
laimi, tā vedina domāt velns. Dievs jums ir parādā varu. Dievs jums ir parādā
skaidrojumu uz katru jūsu jautājumu: “Kāpēc?”
Ādams
un Ieva uz brīdi aizmirsa visu skaistumu un krāšņumu, ko Dievs viņiem bija
piešķīris. Tā vietā viņi aizrāvās ar vienu lietu, ko Dievs viņiem bija liedzis.
Un viņi sāka attaisnot gan savu grēku, gan savu egocentrismu. Viņi aizmirsa
Dieva labestību un svētumu. Un mēs darām to pašu, kad koncentrējamies uz
lietām, kuras mums tiek liegtas, nevis uz daudzajiem veidiem, kā Dievs mūs ir
svētījis.
Izpratne
par Dieva labestību rāda atšķirību starp ticību Dievam un uzticību Dievam. Domāju,
ka mēs visi ticam Dievam. Problēma ir tā, ka daudzi no mums patiešām neuzticas
Dievam. Kāda atšķirība? Uzticēšanās nozīmē atteikšanos no savas dzīves
kontroles, atdodot to Dievam.
Uzticēšanās nozīmē pakļauties Dieva ierobežojumiem, pat ja jūs tos nesaprotat.
Uzticēšanās nozīmē zināt, ka Dievs nav jums parādā.
Ja
Dievs saka: “Neēd no šī koka”, tad neēd no tā. Ja Dievs aiztur kādu svētību vai
pieļauj kādas ciešanas vai neatbild uz izmisīgu lūgšanu tādā veidā, kā jūs
vēlaties, lai atbild, vai jūs varat pieņemt šo situāciju ar pateicību un prieku?
Uzticēties Dievam nozīmē turpināt slavēt Dievu par to, ko jūs zināt par Viņu, tā vietā, lai
apšaubītu to, ko nezināt par Dievu.
1990.
gada 21. novembrī Bils Ērvins kļuva par pirmo neredzīgo cilvēku, kurš nogāja
visu Apalaču taku - nelīdzenu tuksneša taku, kas stiepjas vairāk nekā 2100
jūdzes(3508 km) no Springera kalna, Džordžijā, ASV (kartē virs Atlantas
pilsētas) līdz Menas pavalstij, gandrīz līdz Kanādas robežai. Apalaču taka
vijas caur 14 pavalstīm un prasa 5-7 mēnešus ejot kājām. Ērvins sava ceļa
atrašanai neizmantoja kartes, kompasus vai citas tehnoloģijas. Viņš paļāvās uz
savu pavadoni suni Orientu, kas vadīja viņu pāri kalniem un gravām un pāri
upēm. Viņš paklupa apm. 5000 reižu, kā savā grāmatā „Skarbās takas
vilinājums”(2006.g., Zvaigzne) piemin Bils Braisons.
Bils Ērvins bija dusmu vadīts
cilvēks alkohola atkarībā, ar četrām neveiksmīgām laulībām un cīnījās ar
depresiju, kad sāka zaudēt redzi. Dažus gadus vēlāk Bils kļuva par kristieti, kopā
ar dēlu apmeklējot Anonīmo Alkoholiķu sapulces. Viņa depresija izgaisa, viņa
dzeršana beidzās, jo Bils piedzīvoja pestīšanu, iegūstot jaunu cerību un
prieku. Pateicībā viņš lūdza: “Kungs, es esmu tik pateicīgs par visu, ko Tu man
esi devis, un visu, ko Tu esi darījis manis labā. Ja es kaut ko varu darīt, lai
pateiktos Tev, es vēlos, lai Tu zini, ka es to darīšu, lai kas tas arī būtu.”
Drīz
vien Bils juta, ka Dievs viņu aicina doties pa Apalaču taku. Bils nebija cilvēks,
kas daudz laika pavada ārā. Viņam nebija lielas intereses par pārgājieniem vai
kempingiem. Viņš nebija ne atlētisks, ne
sportiskā formā. Un tagad viņš bija pilnīgi akls. Kāpēc lai viņš uzņemtos kaut
ko tik riskantu? Ikvienam, kurš viņam lūdza paskaidrojumu, Bils vienkārši
teica, ka Dievs viņam to esot teicis. Bils vēlāk par pārgājienu rakstīja:
“Pirmais nepārprotami skaidri, ko es kā akls cilvēks izdarīju, bija lūgšana, kurā
es lūdzu Dievu uzņemties rūpes par manu dzīvību.”
Ērvina
kungam, kurš mira 2014. gada 1. martā 73 gadu vecumā, pārgājiens bija kā
pestīšanas akts. Un, kad vien viņam bija izdevība, viņš citēja pirmo pantu,
kuru viņš iemācījās kā kristietis, no apustuļa Pāvila 2. Vēstules korintiešiem
5:7: “ jo
mēs dzīvojam ticībā, nevis redzēšanā.” Padomājiet, cik lielu
mierinājumu šis aklais cilvēks guva no šī panta: “jo mēs dzīvojam ticībā, nevis redzēšanā.”
Ja
jūs patiešām saprastu Dieva labestību, vai jūs uzticētu Viņam savu dzīvi? Vai
tas mainītu jūsu prioritātes vai attieksmi? Kā Dievs varētu tevi lietot, ja tu
viņam nodotu visu savas dzīves kontroli? Šis viss Gavēņa laiks( šogad arī
sociālās distancēšanās laiks)ir paredzēts, lai pārdomātu Jēzus upuri mūsu labā.
Ja esi godīgs pret sevi, vai esi iestrēdzis ticības fāzē, vai arī esi pārgājis
uz uzticēšanos Dievam? Vai mēs patiesībā spējam uzlūkot Gavēņa/Ciešanu laika
simbolus - pātagu, naglas, ērkšķu vainagu un krustu - un varam turpināt
apšaubīt Dieva labestību?
Radīšanas
stāsts mums atklāj Dieva labestību. Ādama un Ievas grēks dārzā sākās, kad viņi sāka
apšaubīt Dieva raksturu, Viņa labestību. Dieva labestības izpratne veido un
atklāj atšķirību starp ticību Dievam un uzticību Dievam.
Vai
tu Viņam uzticies? Vai tu pietiekami uzticies Viņam, lai pilnībā atdotu Viņam
savu dzīvi?
Āmen.